ورود آقایان به این اماکن ممنوع!
کلیک بر روی تبلیغات یادتون نره

 نیک صالحی: زن که باشی دوست داری گاهی وقتها یک گوشه دنج خلوت کنی، کمتر با آدمها روبرو شوی، برای خودت استراحت کنی و فارغ از هرگونه نگاههای خشن و مردانه روز را طی کنی. اصلا تنها هم که نخواهی بمانی، دلت میخواهد بعضی وقتها راحت در یک محیطی خارج از خانه، با دوستان هم جنست بگی، بخندی و نگاه سنگین هیچ کسی را حس نکنی.

اینکه در کشوری مثل ایران، روز به روز به مکانهای مخصوص زنان اضافه میشود، هیچ ربطی به تفکیک جنسیتی و جدایی زن از مرد ندارد. در خیلی از کشورهای اروپایی نیز که مسئله حجاب مطرح نیست، مکانهای مخصوص زنان افتتاح میشود. از چندین سال پیش که قسمت زنان در ناوگان حمل و نقل عمومی جدا شد، تا همین امروز که رستوران و کارواشهای زنانه تاسیس میشود، این سیر زنانگی شهر ادامه داشته و اتفاقا استقبال از آن هم خوب بوده.

مهمترین نکته در تمام مکانهای مخصوص زنان، نبود محدودیت برای پوشش بوده که استقبال از آنها را دو چندان کرده است. در این گزارش و با توجه به اینکه روز به روز به این مکانها اضافه میشود، سعی کردیم به معرفی مکانهایی بپردازیم که شاید خیلی از شما از وجود آنها بی اطلاع هستید. پس اگر خانم هستید و دنبال یک جای اختصاصی میگردید، خواندن این گزارش را از دست ندهید.

کارواش اختصاصی بانوان

از سه سال پیش، شهر تبریز میزبان اولین کارواش در ایران است که همه پرسنل آن خانم هستند. «سیکا» نام یک مجموعه خدمات رفاهی و تفریحی در بزرگراه پاسداران تبریز است که از سال ۸۸ افتتاح شده. در این مجموعه علاوه بر کارواش، کافیشاپ و رستوران سنتی و تعمیرگاه خودرو هم وجود دارد که اکثر کارمندان سایر بخشها هم خانم هستند. اما انگیزه موسسان این مجموعه از استخدام پرسنل خانم چه بوده؟ نظری که یکی از موسسان این مجتمع داده: «با توجه به اینکه اغلب کارواشها، محیط مردانه و خشنی دارند، مراجعین خانم راحت نیستند. ما برای رفاه حال بانوان سعی کردیم از پرسنل خانم استفاده کنیم که استقبال مراجعین هم از این ایده راضی کننده بوده است». این مجموعه زنانه قرار است به زودی شعبه های مختلفی داشته باشد که البته شعبه ارومیه هم در شرف تاسیس است. تنها نکته ای که وجود دارد، مشکل ساعت کاری بانوان است که کارواش تا ساعت ۱۲ شب باز است و مدیران این مجموعه توانسته اند با تدابیری، این مشکل را هم حل کنند.

جایی برای مهمانی های زنانه

رستوران زنانه هتل لاله یکی دیگر از مکانهای مخصوص بانوان است. رستورانی که به گفته مسئولین هتل لاله، پیش از این در ایران وجود نداشته است و تمام خدمه این رستوران خانم هستند. این رستوران قرار است نوازنده خانم هم داشته باشد تا بانوانی که میخواهند ساعاتی را با دوستان و آشنایان خود راحت و بی دغدغه بگذرانند، از برنامه های مفرح رستوران لذت ببرند. خدمه این رستوران بین المللی، همه خانمهای تحصیل کرده رشته هتلداری هستند و به زبان انگلیسی هم مسلطند، ظرفیت رستوران هم ۶۰ نفر است. مهدی سالارزده؛ مدیر روابط عمومی هتل لاله از جزییات تاسیس این رستوران میگوید:« رستوران در طبقه سیزدهم هتل واقع شده و موقعیت مکانی آن طوری درنظر گرفته شده که منظره ای رو به کوههای البرز داشته باشد و از طرفی از بیرون هم مشرف به جایی نیست و دید ندارد». در این رستوران غذاهای خاور دور و ایرانی و اروپایی و انواع دسرها و نوشیدنی های گرم و سرد سرو میشوند. این رستوران آماده پذیرایی از مهمانی های خانم شما در جشن تولدها و کنفرانس هاست. با توجه به اینکه این یک رستوران اختصاصی بانوان است، شما میتوانید هر لباسی که دوست داشتید تن کنید.

اولین بانک زنان در مشهد

خرداد ماه سال ۸۹ اولین بانک بانوان در مشهد تاسیس شد. این بانک که در راستای طرح حجاب و عفاف صورت گرفته بود، توسط بانک ملی افتتاح شد. بانکی که تمام کارکنان آن از حسابدارها تا نگهبان همگی خانم بودند و تنها مشتریهای خانم حق ورود به این بانک را داشتند. پیش از این کشورهای افغانستان و عربستان تجربه تاسیس بانک ویژه بانوان را داشتند که این طرح به ایران هم رسید. هرچند بانکها آزادی عمل نداشتن پوشش برای بانوان را ندارد اما با این حال استقبال از این شعبه خوب بوده و اکثر خانمها از این طرح استقبال کردند. البته با این افتتاح برخی کارشناسان مخالفت کردند و معتقدند بانکداری اسلامی به معنای تفکیک جنسیتی شعب نیست و باید در تمام شعب خدماتی ارائه شود تا با راحتی بانوان بتوانند به کارهایشان بپردازند.

بیمارستانهای تک جنسیتی

اگر بخواهیم دنبال ایده اولیه تاسیس بیمارستانهای تک جنسیتی در ایران بگردیم، باید ۱۵ سال به عقب بازگردیم. یعنی سال ۱۳۷۶؛ زمانی که این بحث در مجلس پنجم مطرح شد اما ناکام ماند. این موضوع نزدیک به ۱۰ سال مسکوت ماند تا اینکه در سال ۸۵ بار دیگر در هیئت دولت مطرح شد و اینبار بعد از تصویب شدن به نتیجه رسید و بیمارستان مهدیه افتتاح شد. هر چند بعد ها این بیمارستان در تکمیل بخش اداری خود مجبور به استخدام نیروی انسانی مرد شد. این اتفاق زمانی افتاد که یک مرد یعنی کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت بود و بعد هم که وزیر بهداشتمان را یک خانم مدیریت کرد، بیشتر از قبل پیگیر این موضوع بود. مسئولان بارها از تمایلشان به تاسیس بیمارستانهای تک جنسیتی در کشور صحبت کرده اند. حالا میگویند ۱۱ دانشگاه از دانشگاه های علوم پزشکی در حال راه اندازی بیمارستانهای جامع زنان هستند.

از همان ابتدا که این ایده مطرح شد، مخالفتهایی هم با آن صورت گرفت. یکی از دلایل مخالفان، کمبود متخصصان زن در رشته های مختلف علوم پزشکی است. مسئله ای که مرضیه وحید دستجردی با آن مخالف بود و میگفت «بیش از ۱۰۰۰ متخصص پزشکی برای گذران دوره تعهد خود به مناطق محروم فرستاده شده اند که از این تعداد حدود ۵۰ درصد را بانوان تشکیل میدهند و بیمارستانهای مخصوص بانوان میتواند مکان مناسبی برای فعالیت این افراد باشد». دکتر دستجردی چندی پیش گفته بود تمام استانها موظف به تاسیس یک یا دو بیمارستان تک جنسیتی هستند. همین حالا هم سه بیمارستان آرش، میرزا کوچک خان و مهدیه تهران به صورت تک جنسیتی فقط به مراجعین زن خدمات درمانی ارائه میدهند.

ناوگان حمل و نقل عمومی زنان

از سال ۸۴ کم کم زمزمه حضور زنان در مشاغل سابقا مردانه ای مانند اتوبوس و تاکسی بر سرزبانها افتاد. امری که تا پیش از آن تصورش برای خیلی ها غیر قابل تصور بود و شغلهایی مانند راننده تاکسی و اتوبوس را فقط مختص مردان میدانستد. چند خانم راننده اتوبوس ابتدا در جاده های بین شهری مشغول به کار شدند و از سال ۸۵ هم اولین خط اتوبوسی در تهران که راننده آن زن بودند، در مسیر میدان امام حسین و میدان انقلاب آغاز به کار کرد. اولین راننده زن این خط اتوبوس هم با همسرش به طور مشترک در این خط کار می کردند و تا به امروز عکسهای زیادی از آن دو منتشر شده است. چند ماه بعد از آغاز به کار رسمی راننده اتوبوسهای خانم، راننده تاکسیهای زن هم پا به عرصه کار و فعالیت گذاشتند و پا به پای مردان به رانندگی در سطح شهر پرداختند.

تعمیرگاه زنانه

ایستگاه متروی شریف، بلوار شهید تیموری، جایی که پر است از گاراژ و تعمیرگاه با محیطی مردانه و فنی. از خودروهای سنگین گرفته تا کلاسیکها و از صافکاری و رنگ تا پنچرگیری و… تعویض روغن. بلوار شهید تیموری را که تا انتها بروی، نرسیده به اتوبان شیخ فضل الله نوری، گاراژی وجود دارد در امتداد چند گاراژ دیگر که آن را یک زن اداره میکند. تعمیرگاهی که حتی اسمش هم زنانه است؛ ونوس. این خانم مدیر پس از مرگ همسرش در سال ۱۳۸۱، خانه داری را کنار گذاشت و به پیشنهاد برادرش به فروشندگی و خدمات پس از فروش فیلترهای هوا و همینطور روغن موتور پرداخت تا اینکه پس از مدتی تصمیم گرفت با کمک برادرش، یک مغازه را اجاره کند و تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند: «یک مغازه کوچک با یک کارگر داشتیم تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۸۵ به تعمیرگاهی که امروز در آن هستیم نقل مکان کردیم. اینجا خیلی بزگتر از آن مغازه است، مشتریهای بیشتری داریم و هشت نفر کارگر و مکانیک در آن کار میکنند.»

بهشت مادران در حوالی اتوبان

بعد از انقلاب، همیشه نیاز به یک محیط تفریحی سرباز برای بانوان احساس میشد تا اینکه در اردبیهشت۸۷ ، بوستان نشاط تبدیل به پارکی برای بانوان شد. پارک بانوان، در اتوبان رسالت، تقاطع اتوبان حقانی و خیابان شهید کاوه واقع شده و سال ۸۷ تا به امروز فقط بانوان حق ورود به آن را دارند. البته این قانون شامل روزهای جمعه و ایام تعطیل نمیشود. این پارک نزدیک به بیست هکتار وسعت دارد. این پارک مجهز به پیستهای معمولی و حرفهای دوچرخه سواری، سالن ورزشی شامل زمین والیبال و بسکتبال، سالن تیر و کمان، وسایل بازی کودکان، ابزار و لوازم تندرستی در فضای باز بوستان، سرویس های بهداشتی آلاچیق و نیمکت و مسیرهای مناسب پیاده روی و خانه فرهنگ با امکانات آموزشی است.

در شهر تهران نزدیک به ۱۵۰۰ پارک وجود دارد و صدها سالن ورزشی مخصوص آقایان، در این میان با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت را زنان تشکیل میدهند، ایجاد پارک ویژه بانوان و سالنهای ورزشی ویژه بانوان، یک ضرورت است. یکی از مهمترین نیاز خانمها، توجه به اوقات فراغت، سلامت روحی و جسمی آنهاست، زیرا اگر یک خانم در خانه دچار مشکلات روحی و جسمی شود، آثار منفی آن در حوزه تربیتی، اقتصادی و کارآمدی جامعه مشخص میشود.

شهردار تهران در زمان افتتاح این پارک اعلام کرد که در ۵ پهنه شهر تهران حداقل به ۵ پارک ویژه بانوان نیاز داریم تا زنان تهرانی بتوانند مانند خانه خود از این محیط ها استفاده کنند. پیش از انتخاب این پارک، جاهای زیادی برای تبدیل شدن به پارک زنانه، کاندید شده بودند. مثل پهنه شمالی شهر تهران که گفته میشد تنها نقطه ای است که امکان ایجاد پارک بانوان را دارد، این پارک به دلیل مشرف نبودن میتوانست محیطی مناسب برای خانمها باشد تا بدون محدودیت در پوشش از این پارک استفاده و ورزشهای گوناگون را پیگیری کنند. بعد از ایجاد اولین پارک بانوان، کم کم پارکهای دیگری هم اضافه شدند که مخصوص بانوان باشند و بعضی از آنها هنوز در دست احداث هستند. دومین پارک مخصوص بانوان که درحال حاضر خانمها میتوانند ازآن استفاده کنند، پارکی در جنوب تهران واقع در منطقه آزادگان در زمینی به وسعت ۲۷ هکتار در حال احداث است که شش هزار متر فضای سرپوشیده ورزشی برای بانوان دارد و بعد از آن دو پارک دیگر در جنوب غرب تهران به عنوان پارک نرجس و پارک چیتگر در غرب ویژه بانوان در دست احداث قرار دارند تا بانوان تهرانی بتوانند از تمام مناطق شهر به این پارکها دسترسی داشته باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: