افزایش 300 درصدی قیمت میوه/ جدول
کلیک بر روی تبلیغات یادتون نره

 افزایش سرسام آور و 300 درصدی میوه در چند روز ابتدایی سال با هیچ برخوردی مواجه نشد و فروشندگان متخلف به راحتی اقدام به گرانفروشی می کردند.

در بررسی های میدانی خبرنگار آریا برخی از این فروشندگان بسته بودن میدان میوه و تره بار را علت این افزایش قیمت ها عنوان می کردند حال آنکه اکثر آنها از چند روز قبل از آغاز نوروز به میزان زیادی بار میوه به قیمت مصوب انبار کرده بودند.

عدم رسیدگی و نظارت بر بازار میوه که از اقلام مورد نیاز و ضروری مردم در ایام نوروز است سوالات فراوانی را در افکار عمومی پدید آورده است.

درحالی که قیمت تنظیم بازاری سیب و پرتقال به ترتیب 1600 و 1700 تومان اعلام شده بود ولی در 5 روز اول نوروز قیمتهای میوه با رشد عجیبی روبرو بود.

در جدول زیر قیمت های میوه در روز ششم عید آمده است:

قيمت هر کيلو گرم

نام محصول

4500 تومان

پرتقال

3000 تومان

سيب

3000تومان

کيوي

6000تومان

موز

4500 تومان

گوجه فرنگي

3500 تومان

کاهو

بر اساس این گزارش یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مورد دلایل این افزاش قیمت معتقد است: به طور طبیعی وقتی بازار های فروش به خصوص عمده بسته می شود، افرادی که هنوز نیاز خود را برای میوه تأمین نکرده اند از برخی خرده فروشانی که وجود دارند اقدام به خرید می کنند و ریسک توزیع برای این فروشنده ها بالا می رود بنابراین قیمت ها را بالاتر می برند.

به گفته صادقی با بسته بودن بازار ها عرضه کم و در تعطیلات نیز تقاضا کاهش می یابد و وقتی تقاضا محدود شود در سطح خرده فروشی قیمت ها افزایش پیدا می کند زیرا وقتی خرید کم است فروشنده یک کارتن پرتقال را باید کیلویی بفروشد که به دلیل کاهش تقاضا ممکن است این میوه یا به فروش نرود یا ضایعات داشته باشد بنابراین در این شرایط هزینه خرده فروشی افزایش و وقتی بازار به طور کامل فعال نباشد (ایام تعطیلات) قیمت های خرده فروشی افزایش پیدا می کند.

دلایل این مقام مسول البته بر تعداد سوالات و ابهامات در مورد وظایف مسولان این بخش می افزاید؛ سوال این است که آیا این مسولان چنین مساله ای را پیش بینی نکرده بودند؟ اگر چنانچه این مقام مسول پیش از نوروز نیز این افزایش 300 درصدی را پیش بینی می کرده است سوال این است که چه تدبیری برای جلوگیری از این تخلف بزرگ اندیشیده بودند؟

 

منبع : سيمرغ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • تاریخ :جمعه 7 / 1 / 1392برچسب:,
  • نویسنده : ♥نشـان سـیــــღز♥♥♥