اساس و معیار انتخاب دوستان ما چیست؟
کلیک بر روی تبلیغات یادتون نره

 انتخاب دوست

ارتباط با دیگران و پیدا کردن دوست یکی از معمول‌ترین کارهایی است که هر انسانی انجام می‌دهد، اما در پشت این ارتباط ساده پیچیدگی‌های زیادی نهفته است.

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، انسان‌ها لزوما به دلیل آن‌که به یکدیگر علاقه دارند با یکدیگر دوست نمی‌شوند بلکه اهداف و سرگرمی‌های مشترک آن‌هاست که باعث می‌شود چند نفر ارتباط نزدیک‌تری نسبت به سایرین بین خود برقرار کنند.

محققان متوجه شدندداشتن علائق و اهداف مشترک باعث به وجود آمدن گروه‌های دوستانه می‌شود و هر زمان که ما سلیقه و خواست خود را در مورد یک موضوع خاص عوض می‌کنیم ممکن است دوستانمان را هم تغییر دهیم.
دانشمندان با مطالعه رفتار انسان‌ها در سایت‌های اجتماعی به رازهای دوستی در زندگی حقیقی پی بردند و متوجه شدند گاهی اوقات علاقه به یک هنرمند خاص می‌تواند باعث به وجود آمدن یک رابطه دوستانه بین دو یا چند نفر شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در این سایت‌ها عضویت دارند و ممکن است در گروه‌های خاصی عضو شوند که مهم‌ترین دلیل این کار نیز داشتن سلیقه‌ها و علائق مشترک است.
در حین تحقیقات، دانشمندان یک مدل کامپیوتری از یک شبکه اجتماعی حقیقی ساختند. آن‌ها متوجه شدند که در جامعه ما اغلب بر اساس توجه به یک موضوع مانند سیاست، موسیقی، مذهب، ورزش، هم‌شغل بودن و مانند آن روابط دوستانه با دیگران تشکیل می‌شود. در طول دوره زندگی ما ممکن است به موارد مختلفی علاقه‌مند شده و از بعضی چیزها بدمان بیاید، که همین موضوع باعث می‌شود ما بارها در این دوره دوستان خود را عوض کنیم.
البته در این بین ما ممکن است به برخی از دوستان خود علاقه پیدا کنیم و به همین دلیل آن‌ها را تا سالیان دراز و حتی تا پایان عمر در کنار خود نگاه می‌داریم، اما در مورد دیگران صرفا اهداف مشترک است که باعث تداوم ارتباط یا قطع آن می‌شود.
دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون دانشگاه لندن، رویال هالوی همگی به این نتیجه رسیدند که ما بیش‌تر به سمت افرادی جذب می‌شویم که با آن‌ها اشتراکاتی داریم، به همین دلیل است که طرفداران یک تیم فوتبال ممکن است به سادگی با هم دوست شوند.
دکتر سباستین فانک از موسسه زوآلجی در این باره گفت: ما یک مدل طراحی کردیم و توانستیم به صورت علمی این ادعا را ثابت کنیم. ما سپس تحقیق کردیم که اگر یک فرد خاص علاقه‌مندی‌های خود را تغییر دهد و سراغ سرگرمی‌های جدید برود چه اتفاقی می‌افتد.
جالب بود که در این حالت انسان‌ها به سادگی از یگ گروه دوستانه به گروه دیگر مهاجرت می‌کنند. در این بین ممکن است حتی یک جمع دوستانه از بین برود و یک تشکل جدید تشکیل شود.
سالمندان در انتخاب دوست بهتر عمل می‌کنند
زمانی که بحث انتخاب دوست می‌رسیم، متوجه می‌شویم سالمندان در این بین بهتر از جوانان عمل می‌کنند و دوستان ماندگارتری را پیدا می‌کنند.
محققان معتقدند سالمندان واقعا در پیدا کردن دوست یک کارشناس هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال معتقدند شما باید حداقل یک سال با یک فرد ارتباط داشته باشید تا بتوانید لقب دوست واقعی را به او بدهید.
این در حالی است که بسیاری از جوانان فقط با دو بار دیدن یک فرد و چند بار تماس تلفنی او را دوست خود خطاب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها نیز در سایت‌های اجتماعی بیش از ۲۰۰ دوست آنلاین دارند.
اما سه چهارم جوانان بین ۱۶ تا ۲۵ سال معتقدند دوستی‌هایی که با استفاده از فضای مجازی به وجود می‌آید حداکثر دو سال دوام دارد و بسیاری از آن‌ها در همان ماه‌های اولیه از بین می‌روند.
یکی از محققان در این باره گفت: با وجود سایت‌های اجتماعی پیدا کردن دوست به یکی از ساده‌ترین کارهای ممکن تبدیل شده است. اما با این حال هنوز هم پیدا کردن دوستان حقیقی و واقعی کار بسیار مشکل است، چرا که بسیاری از این دوستی‌ها هرگز دوام پیدا نمی‌کنند. این در حالی است که تقریبا نیمی از نسل‌های قدیمی معتقدند دوستی‌های واقعی باید حداقل ۳۰ سال به طول بینجامد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • تاریخ : 15 / 10 / 1391برچسب:,
  • نویسنده : ♥نشـان سـیــــღز♥♥♥