نوروز به روايت آسمان و زمين
کلیک بر روی تبلیغات یادتون نره

    نوروز به روايت آسمان و زمين  

 

اعتدال بهاري و اعتدال پاييزي، روزهايي است كه طول روز و شب در آنها برابر است.

 

 

در زمان وقوع اعتدال سالانه بهاري، خورشيد استواي سماوي را به شكل صليب قطع مي‌كند.

در نيمكره شمالي، اعتدال بهاري مصادف با شروع بهار و نوروز باستاني است و در نيمكره جنوبي زمين، اعتدال بهاري از آغاز پاييز خبر مي‌دهد.

در اين دو نقطه كه نقاط مشترك بين استواي سماوي و داير‌البروج هستند، طول روز و شب در تمام نقاط زمين با هم برابر است.

در علم جغرافيا يك كمربند بزرگ فرضي براي زمين در نظر گرفته مي‌شود كه آن را به دو نيمكره شمالي و جنوبي تقسيم مي‌كند. اين كمربند فرضي همان خط استواست.

براي كره سماوي كه كره‌اي است فرضي به مركز زمين و شعاع بي‌نهايت نيز مي‌توان يك كمربند فرضي در نظر گرفت كه به آن استواي سماوي گفته مي‌شود؛ البته خورشيد در آسمان ثابت است و زمين به دور آن مي‌چرخد، اما از آنجا كه ما روي زمين ساكن هستيم، اين طور به نظر مي‌رسد كه زمين ساكن و خورشيد در حال حركت است.

اگر با در نظر گرفتن اين فرضيه، مسير حركت خورشيد را روي كره سماوي نشانه‌گذاري كنيم، دايره بزرگي ايجاد مي‌شود كه به آن دايرالبروج گفته مي‌شود.

روي دايرالبروج 12 صورت فلكي مهم قرار دارند كه به محدوده اشغال شده توسط هريك از آنها يك برج گفته مي‌شود. دايرالبروج دو نقطه استواي سماوي را قطع مي‌كند كه اين نقاط اعتدال بهاري و پاييزي هستند.

با وقوع اعتدال بهاري، فصل بهار آغاز مي‌شود و از اين زمان به بعد، بتدريج روزها طولاني‌تر و شب‌ها كوتاه‌تر مي‌شوند تا زماني كه خورشيد در روز اول تيرماه به نقطه انقلاب بهاري مي‌رسد.

پس از گذشت شش ماه از اعتدال بهاري خورشيد به منطقه اعتدال پاييزي مي‌رسد. در اين روز نيز طول روز و شب با هم برابر است و پس از آن بتدريج روزها كوتاه‌تر و شب‌ها طولاني‌تر مي‌شوند.

 

منبع: space science

 

 

 

 

 

نشان سيز

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • تاریخ :یک شنبه 26 / 12 / 1390برچسب:,
  • نویسنده : ♥نشـان سـیــــღز♥♥♥